Когато говорим за България, нейните традиции и символи, няма как да не се сетим за Розовата долина, розите и розовото масло. Но днес няма да говорим за многобройните качества на ароматната национална ценност, а ще я разгледаме от друг, по-различен ъгъл – като българската следа в световноизвестните парфюми на големите марки за мода и козметика.
Всеизвестен факт е, че най-скъпото етерично масло в света е розовото – един килограм на световните пазари струва приблизително 6 хил. евро, а страната ни е световен лидер в производството на розово масло с годишен добив от 1,5 тона.
Най-големите потребители на българското розово масло са Япония, САЩ, Германия, Белгия и Франция. То е превъзходен природен продукт с уникален състав от около 300 химични съединения. Именно на тяхното специфично съотношение се дължи богатият и дълготраен аромат на нашенското розово масло.
У нас се извлича най-хубавото и висококачествено розово масло. Ароматът му е неповторим, и разбира се – максимално траен, заради което е предпочитано за парфюмните композиции на лейбъли като "Живанши", "Диор", "Долче и Габана", "Каролина Херера", “Фере“, "Кензо" и др.
Представяме ви Edna специална селекция парфюми, които пулсират в обща хармония, благодарение на есенцията от родната роза дамасцена:
Sheer Stella на Стела Маккартни е лек и мек аромат за дами, презентиран на парфюмерийния пазар през далечната 2006 година. Той остава емблематичен за почитателите на уханната роза, чийто мирис стои в сърцето на парфюма. Благодарение на връхните нотки в състава, а именно сочна, прясна зелена ябълка и горчив лимон, тази интересна комбинация се превръща в едно много естествено, но също така интензивно въвеждане в розовата феерия. Базата съдържа още и чувствена амбра.
Дуо ароматът 212 Splash на Каролина Херера се презентира през 2008 година като колаборация от блестящи и радостни нотки на грейпфрут, бергамот, мандарина, божур, жасмин, личи, кедрово дърво, сандалово дърво и мускус. Главният и най-осезаем акорд в парфюма обаче е именно розовото масло, а усещането за розова магия се допълва и от тематичната бутилка в същия нюанс.
Pur Desir de Rose на Ив Роше е приказно, чувствен и топъл аромат, разбира се, посветен на флоралната Императрица - розата. Ароматът е в търговската мрежа от 2002, като компания на основния мотив правят водни нотки и подправки. Парфюмеристът зад този мирис е Аник Менардо.
Ароматът Une Rose на Lancôme първоначално стартира през 2000 година като лимитирана серия, ухаеща на нотки на роза, кехлибар, ванилия, черен пипер и мускус. След известно време мирисът бе преоткрит и презентиран отново като част от колекцията "La Collection" под новото име Mille et Une Roses с подписа на парфюмериста Кристин Нейджъл.
Dior Addict от Кристиан Диор безспорно е един от най-вълнуващите аромати за жени, подвластни на розовоуханната стихия. В състава на този мирис се преплитат ориенталски ванилови нотки, масло от петитгрейн, африканско оранжево цвете и Нейно Величество - розата. Парфюмът е презентиран през 2002 година, в типичната за Диор луксозна масивна бутилка.
Mademoiselle Ricci L'Eau на Нина Ричи е плодово-флорален аромат за жени, който е на пазара едва от миналата година. Това обаче не му попречи да завоюва симпатиите на влюбените в розите. Дело на парфюмериста Алберто Морила, той съчетава в себе си не само очарованието на маслодайното цвете, но също така опиянява сетивата с мириса на божур и екзотичния плод личи.
През миналата пролет "Кензо" пусна нова колекция от аромати, именувани "Kenzo Couleur". Колекцията е представен за първи път с два аромата: Couleur Kenzo Rose-Pink и Couleur Kenzo Jaune-Yellow. Ние ще се фокусираме върху Couleur Kenzo Rose-Pink, създаден от парфюмеристите Жан-Жак и Силви Фишър. Съставът е цветен - пикантен, изработен от грейпфрут, ангелика, роза и шафранени нотки. Флаконът също носи флорално послание със своята капачка, която представлява своеобразно красиво розово цвете.
Rose The One на Долче и Габана продължава линията на ароматите The One от 2006 г. и L'Eau The One от 2009 г. Той също е представен в търговската мрежа през 2009 година и безспорно е едно от най-добрите розови попадения сред ароматите, докоснати от маслодайното цвете. Неговите характеристики са опияняващи и включват касис, розов грейпфрут, мандарина, момина сълза, роза, личи, божур, лилия, заедно със семена от амбрет, сандалово дърво, мускус и ванилия. Рекламното лице на този мирис е нежната Скарлет Йохансон, което доказва факта, че ароматът влюбва и покорява от първо вдишване.
Ferre Rose е деликатен и ненатрапчив аромат на "Фере" с ухание на нашата любима роза. Първите нотки са свежи, съблазнителни и нежни: праскова, мандарина, нар и диня. Розата, разцъфтяваща в сърцето на състава, е последвана от фрезия, гардения, японски сладък портокалов цвят и пищен зюмбюл. Спокойната и елегантна база е създадена от кедрово дърво, кехлибар, ванилия и сандалово дърво. Парфюмът стартира през 2007 година.
Десет години след старта на оригиналния Very Irresistible, "Живанши" представя нова версия през пролетта на 2014, посветена на основната съставка на парфюмите и кралицата на всички цветя - розата. Съставът на Very Irresistible L'Eau Rose е с ярки и смели нотки на роза на фона на мускус, обградени от сочни къпини, което му придава жизненост и блясък, нежност и чувственост. Лицето на аромата е актрисата Аманда Сийфрайд, а парфюмеристът, който го създава, е Карлос Бенам.
И нека всеки път, когато около нас ухае на ароматна роза, се досещаме, че този мирис не никак далечен, екзотичен и непознат. Напротив, той е повод за гордост, че ние също сме дали нещо на света. А какво по-хубаво от това да му подариш аромата на най-прекрасното цвете?