Стрийт-арт пасаж в сърцето на София

Любомир Милчев Dandy
Снимка: Личен архив

Dandy

Артифицираното безделничество, наричано от умни хора фланери, съпроводено или не от костенурка на верижка за по-голяма бавност на придвижването и насладителност на незанимлив поглед, отдавна е превърнало градската променада в отморителен артефакт.

След Де Кирико, Магрит, Салвадор Дали, а защо не и нашите рисувачи-преобразители на паметника на съветската армия, градският екстериор е странно местопроизшествие на метафизичен екскурс. Потекли часовници и алегорични фигури удостоверяват, че урбанистичната достоверност е недостоверна и не повече от претекст за интериорна превъзбуда, тромпльой на метафизични догадки. А откакто пък един Турние нарече венецианския прощад Сан Марко най-елегантния салон в Европа, стените се сринаха, в това число и Берлинската и нашето придвижване из града стана ретроспекция и интроспекция на блуждаещия фланьор.

Бенямин отбелязва с присъщото си остроумие, което не го напуща дори и при писане на рецензии, че фланьорът е, така да се каже, "genius loci", този невидим пасант владее едновременно достойнството на свещеника и нюха на детектива – в неговото тихо всезнание той е нещо като пастор Браун на Честъртън. Доколкото става дума за фланиране, според Бенямин, то е един вид прочит на улиците, променадите, витрините, кафе-терасите, които се обръщат на букви, от своя страна съставляващи думите, изреченията и страниците на винаги наново четено четиво.

В един софийски пасаж по "Царя" се появи чудесно тропльойната "Ретроспекция на егото", една работа на Рами Жазмати-ramire-художник декоратор от екипа на Борис Делчев, група, сраснала се с новоевропейския тромпльой в гламурен вариант, художниците Спартак Йорданов-Spartart, Марина Александрова, Цветелина Вълчева, Александър Бояджиев, Ивайло Николов и Йордан Иванов.

По замисъл на артистичната група е предприета ретроспекция на класиците на попарта, разпознаваеми чрез оцветените им образи в типичния за съответния автор стил, ала потекли и облепили сгради и странни ракурси в променадата на подстъпа към градината на ресторанта. Автентична доза софийска архитектонична архетипика в момента на превръщането си едва ли не в загадъчна природа, в енигма на времето, в стигма на човешко обитание.

Тук е мястото да отбележим, че начинът, по който хората потребяват пространството между сградите, а не само самите сгради – с пърформънс, музика, графити или реклама, все повече ще да е от значение за качеството на живот на обитателите на градовете. Все повече неща ще се случват агорално на улицата и те ще говорят все повече за битието на тези обитатели. Уличното пространство е пространство за влагане на идеи, комуникация, обмен; стените, уличните знаци, пилоните на тези знаци, пространството,  горе, долу, гетата, метрото, Ню Йорк, Монмартър или Сидни, какъв семиотичен лабиринт, благодат за уличните артисти.

Една от привилегиите на уличното изкуство е разбирането му за тленност и ярка телесност във времето  - графити-артистите по принцип се намират в естествена конкуренция, като си трият взаимно графитите; могат да се намерят палимпсестно изображения, запазени, пощадени от конкурентни артисти, признание за изкуството им; примерно в Мормартър, където е едно от средищата на графити-артистите в Париж, могат да се отбележат няколко, едва ли не музеизирани присъствия на графити, които не са изтрити.

Уличното изкуство се заиграва с идея за общодостъпност, включително бламира комерсиализацията, или привидно подкрепя рекламата и вирусообразното разпространение на образи, лога, присъствия, клонящо към самообезсмисляне. Изкуството на Анди Уорхол е хем реклама,  хем не е, но при уговорката за участие на публиката, която дори е в правото си да го унищожи и недолюби. Изкуството никога не е пълноценно без средата, в която е поставено, а и без присъствието на този, който го съзерцава в непривичен контекст.

Както пълнотата на писоара на Дюшан, редуващите се сюжетни перспективи, или лулата на Магрит, оркестрациите върху музика и предмети от бита на Джон Кейдж или инсталациите на Ай Уейуей с дърво от дворците и градината на последната династия на Китай – две-три от примерно многобройните инсталации са немислими като изразяване и смисъл без публика – понякога този, който наблюдава, е даже самото обяснение на творбата.

Въображението на творбата работи даже и като комуникация с публиката, в която случайността белязва избор, вероятностно присъствие в света, ужас, тъга, радост, познание за нещо, което имаме или нямаме, и е собствено в онова, което обитаваме. Актът на възприемане е точно толкова важен, колкото и сътворението, че даже и малко по-важен.

"Ретроспекцията Его" събира образи, символи, икони – светът на уличното изкуство, което често борави с неоекпресионизма, както е при Баскиа,  и при Ротко и Полак, чиито картини си остават затворени в галериите и кунсткабинетите на абстракционизма. Не бива да търсим съвършенство в ретроспекцията, защото съвършенството е непривично за уличното изкуство. То казва в някакъв момент нещо на обитателите на града; силата и привилегията му е, че след време ще изчезне.

При влизане в градината, на стената очудняващо са изобразени последователно: Andy Warhol и Jean-Michel Basquiat (Art is not a crime). Всеки ще се попита защо Баскиа и Анди Уорхол се бият, първа ситуация на мюриела, или стенописа. Предполога се, че авторите визират една снимка между Баскиа и Уорхол с боксови ръкавици. А може и да има известно объркване, защото тук Уорхол нанася удар на Баския. Всъщност Баския нанася удар по Уорхол в екзистенциален смисъл, защото исторически Уорхол преживява разтрисане, културен шок от срещата с него.

Дружбата им продължава няколко години, до смъртта на Баскиа от свръхдоза. Уорхол комерсиализира Баскиа – за добро или зло, Баскиа помага на Уорхол да съживи егото си и изкуството си. Ето, Уорхол отново твори. Баскиа е златното дете на осемдесетте в Ню Йорк, целунат от съдбата гений, различен, натурален, с въображение, красив като Бодлер, склонен към черна роза. Колкото до Уорхол – той отрича миналото, някои критици казват, че той дори ненавижда миналото, защото не разбира как го разбира, както му е чужд и Микеланджело. 

Според други – миналото му пречи; ако мисли за миналото, не може да прави настояще и да се налага в предпочитанията на другите. Масовият вкус няма нужда от напомняне. Изкуството му е фабрикация, производство, използват се налични ресурси, целта е, спрямо наличното да се увеличи производството и да се реализира рента спрямо държателя на средствата за производство. Да кажем, един почти марксизъм. Изкуството няма минало. Фабриката няма минало. За участниците във Фабриката на Уорхол миналото е ненужно отстъпление спрямо настоящето и изкуството, които са синоними, един вид разсейване.  

Изкуството не е престъплепие. То отвоюва територии в града, а по принцип градовете са забранени за рисуване. Постепенно примката се отхлабва. Но не съвсем – Бeнкси, който е най-известният стрийт-артист в света в момента, продължава да рисува инкогнито. Явно демострацията на свобода, приключение са скъпи на сърцето на стрийт-арта. Къде ли е и защо го няма...? Тук не е застъпен...

Shepard Fairey - Obey Giant. Небезразлични към пробуждане на любопитство и охота за знание, поставящи под въпрос достоверността на действителността. "Стикерът няма значение, извън  провокирането  на по-задълбочен анализ, пробуждане от съня на реалността и търсене на очудняващото му значение." Шепърд  Феъри започва да лепи навсякъде стикери, изобравяващи Андре Гиганта, герой  в комикси. Преди това има горе-долу успешен бизнес -  продава фланелки с надписи, бизнес, който продължава и по-късно. 

Obey е заглавието на неговия манифест, "Подчини се!". Разлепя стикерите навсякъде в градското пространство, целта е да се отворят територии в градската среда за изразяване, свобода на словото. В едно интервю казва, че уличното изкуство е спътник или алтернатива на рекламата и корпоративните лого-символи и има право на съществуване, иначе градското пространството остава изцяло в ръцете на комерсиализация. Също е известен с плаката за кампанията на Барак Обама за президент – Надежда (Hope) – 2008. Преди  две години води дело с Асошейтет Прес, че е рисувал върху тяхна снимка. Накрая си признава, потвърждава и го осъждат  леко.

Кийт Харинг умира през 90-та година в Ню йорк от СПИН, преди да навърши 32 години. Между първите е, които слизат в метрото да рисуват  –  естественият и криминален ъндърграунд на града. Мотото му е тотална свобода и търпимост. На стенописа го виждаме като едно човече, бяло, нашарено с черни букви и знаци. Тези човечета, които са тъжни, или беснеят в някаква друга радост в градския екстериор. 

Пророк – като днешния човек, овъртолен в базата данни на социалните мрежи, където бива следен  от големия брат, социалните мрежи, където уж човек бил щастлив. Ако това е антиутопия, има и утопия – технологиите ще позволят еуфорията на младостта и дълголетието. Няма контрол, има само радост. Жизнерадостен е, наистина! В графитите му има много ярки цветове, непринудени – жълто, зелено, оранжево, синьо.

Климатиците в пасажа пък, са вградени в изображения, приемани както като мистериозното и всепризнато френско дуо Daft Punk, така и като не по-малко обвитите е мистерия Man in black. Дафт Пънк (дафт на англ. е като луд за връзване) – френско дуо, още в в края на деветдесетте години правят хаус музика. Mеn in Black – мъже в черно, става дума вероятно за героите в едноименния филм, които се борят за прочистването на планетата от извънземни.

Vextra – австралийката Векстра е едно от най-ярките присъствия в до преди поне пет години "мъжкото изкуство" на графитите. Известна е с психеделични женски изображения.

Пред тигана е рибата, чиито люспи са сигнирани от всякакви масонски и други знаци, трицветно изобразеният Mark Rothko в близост до съвременника си - Jackson Pollock. Марк Ротко и Джаксън Полък – двамата в лъжицата. Ротко – това са панели  цвят и светлина, винаги  ги отделя и събира хоризонт, като го гледаш, си мислиш, че залязва слънцето, или се пуква сутринта, или не – казваш, излъгал съм се, има и други цветове, следващата картина с разделението на цветовете е овошки и земя, о не, това е градът, както е заспал, както се е събудил, обезличен от цветовете, само два, три, има музика в цветовете, в хоризонта. Полък е провален кубист. Четката и платното се разделят, това е единственият начин четката да танцува, художникът танцува, докато рисува, художникът е в съюз с четката, над платното, което е земята. Никаква устойчивост. Буря, вихри върху платното.

Kомпозицията се завършва в пасажа, преди влизането в ресторанта, с размишляващата връз балюстрада Мадам дьо Помпадур, каквото и да означава това. Може би ястията са вече съвсем наблизо… Едно консоме?

В самия ресторант сме сюпризирани от семейство Супрано в жанра "Тайната вечеря", като отражение на българската действителност, снимани от Уорхол.

Ала при цялата тая препоръчителна бавност в достъпа към блюдата, нека не забравяме, че понякога един изстинал ордьовър е по-страшен дори и от първородния грях. И, моля ви, дръжте се като в картина на Магрит!

Пишете на Любомир Милчев Dandy на edna@netinfocompany.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти