Неудобно ново разкритие, старо като света

Калин Терзийски
Снимка: Личен архив

Калин Терзийски

Една мила дама, моя приятелка и много умна жена, живееща някъде на север, в една малка, кукленска държавица, ми писа наскоро във Фейсбук. 

Ех, този прекрасен, този проклет Фейсбук, тая черна дупка за време, това поле за развъждане на досадни и кичозни цветя! Из което понякога никнат и най-красивите нарциси и най-великолепните карамфили на революцията, и най-нежните, пепеляво сребристи рози на любовта…

…та тя ми писа по повод един наш по-отдавнашен разговор, в който ние бяхме обсъждали защо на много хора им е особено приятно да общуват с известни личности.

И тая страст – да се общува с известни хора - срамна ли е, добра ли е или лоша…

Бяхме обсъждали и откъде идва това неприятно чувство у известните хора, че тези, които ги търсят, ги търсят винаги, за да искат нещо от тях.

Този път тя ми написа следното:

„…И така, като заговорихме за комплексите. Аз, както ти казах, нямам комплекс непременно да познавам известни хора. Не считам, че това ще ме направи по-значима. А и съм имала такива възможности. И сега пак се сещам за комплексите на известните, че всеки търси някаква полза от контакта с тях. Вече съм ти разказвала за онзи известен мъж, с когото имах кратко познанство. Не беше флирт, въпреки че бях млада и атрактивна. Той самият подчертаваше, че е приключил с авантюрите и е обещал на жена си да се държи прилично, беше си на възраст. Това пък на мен много ми допадна и общувах свободно с него. И така той все повтаряше – какво да направя за теб, което мен безкрайно ме учудваше и му казах, че няма нужда да прави нищо, аз просто се радвах на общуването с толкова интересен човек.

Покани ме на представянето на своя книга. Отидох, купих си книгата и се наредих на опашка за автограф. Когато ми дойде редът, той каза - моля те изчакай ме. И така изчаках, имаше доста хора. Най-накрая си тръгнаха и той ми каза – отиваме да се почерпим. Хубаво, но към нас се присъединиха негови близки приятели –  някакъв режисьор с жена си. Тръгнахме към близко заведение, а по пътя те се държат с мен сякаш съм някаква фльорца. Гледат ме по този начин. Аз по-скоро се притесних за известния – да не си помислят, че наистина е така, че наистина съм фльорца. И даже ми се искаше да си тръгна, но щях да го обидя. Седнахме, а те продължават да говорят разни лични неща с него и ме игнорират напълно. Аз си пиех питието и си мълчах, но вече много се дразнех и се чудех как да се измъкна. Той се държеше внимателно, виждах, че се притеснява от ситуацията, и за да ме включи в разговора, ме попита – какво прави мама. И аз вече (бясна) казах – ами мама има две прасета – казват се Цезар и Клеопатра (което беше истина) На фона на снобските им превземки това прозвуча като гонг. Режисьорът се усети и взе да разговаря с мен, но аз намерих повод да се извиня и да си тръгна. Такива ми ти работи.“

Аз се позасмях на историята ѝ. Хареса ми. Истинска жива история от едно време. Когато имаше разни неща като фльорци, а отношенията между половете бяха едни такива – церемониални. Леко поръсени с патриархална мнителност.

После ѝ отговорих така:

Много интересна история, мила. (и добавих електронна усмивчица, ех тези електронни усмивчици) Но щом толкова говориш за това и така го помниш…все пак това означава, че никак не е маловажно за теб (и пак - електронна усмивчица – тоя път – извинителна).

Мисля си, че когато човек много се възбужда от някаква тема и говори много по нея - явно тя никак не му е безразлична. Ето, ха-ха – като теб сега. И друго - какво наричаш „комплекс“? В езика на Фройд и психоаналитиците това е термин със съвсем определено, научно значение. А в разговорната реч "комплекс" се използва за щяло и нещяло.

Та така.

Но общо взето…всички обичаме много да се познаваме с известни, велики, прочути, големи хора. Така си мисля аз. Луди сме по това. И може би отричаме тоя факт, когато той е прекалено важен и мъчителен за нас. Аз примерно мога да напиша (и ще напиша - вдъхновен от теб) разказ за това колко силно и впечатляващо се различава отношението ми към неизвестния човек от това към известния човек.

И то – различават се по доста сложен начин. Примерно – аз изпитвам болезнена наслада, възбуда и вълнение от представата, че мога да общувам с прочут и прославен човек…В същото време ми е някак тъжно от обикновеността на някой, когото харесвам. Харесвам го, знам, че е много умен и талантлив, но не се е прославил с нищо в живота си, с нищо не е изпъкнал…И аз изпитвам една сива скръбна скука и досада от него. Бива си го – казвам си (това – съвсем несъзнателно, естествено), бива си го, но е никакъв…безличен, един от многото…и без да искам (наистина без да искам!) аз започвам да мисля за него като за цвете, което изсъхва в празна ваза в празна стая – без да донесе дори и малко възторг в тоя свят.

Но ако разбера в миг, че всъщност този същият човек се е прочул с нещо (или че е прочут, но аз просто не съм знаел) – изведнъж сърцето ми прелива от вълнение и хубаво чувство – и към него и към света. Все едно целият свят е влязъл в празната стая и целият свят се е възхитил на цветето и му е налял прясна вода във вазичката!

Срам ме е, че изпитвам това. Но не е ли истината най-важна? Затова предпочитам да кажа истината за това, което изпитвам, па ако ще и да не е красиво. Пък нека тоя, който не е изпитвал такива чувства, пръв хвърли камък по мен.

Да…Известността е живот чрез другите, мила. Тя е форма на безсмъртие. Банално е това – но е истина. И на мен (пък и на всички – мисля) – им е тъжно, когато гледат обикновен, непознат човек - защото той ще умре и ще изчезне. И това ни напомня за цялата ужасна преходност на нещата в световете. А прочутият ще продължи да живее, докато има кой да го помни. Ако наистина е велик – ще го помнят, докато има хора.

И затова ми е мъчно и тъжно да общувам с неизвестни хора. И затова така се възторгвам от общуването с прочути и известни.

И ето сега идва сложността! Тъкмо в тоя момент – когато усетя своята прекалена привързаност към прославения – аз – като християнин, тоест – като човек с много угризения на съвестта - веднага, неусетно се насочвам в противоположната посока…и започвам да се стремя, някак мазохистично, благородно (както си казвам) към близост с обикновения, неизвестния, неуспелия и неизпъкващия с нищо. А прочутият и преуспелият някак даже леко намразвам – именно заради това християнско чувство. Което стои винаги в мен като цензор и казва: Мрази богатите (на слава, на успех) и обичай бедните, пропадналите и неуспелите в нищо.

Но когато усетя, че прекалявам в тая парадоксална (и някак принудена) привързаност към неуспелите и неудачните хора (а ето сега цензорът-християнин у мен казва: как не те е срам въобще да използваш такъв израз като „неудачни хора“!)…когато се усетя, че съм прекалено изкуствен – аз отново се отдавам на естественото си влечение към прочутите и великите.

И така – на приливи и отливи.

И въобще не мога да кажа кое от двете ми влечения е „естествено“! Най-вероятно и двете са естествени. Та нали човекът е и ангел и звяр? Така май казваха.

Нали ти казах - наблюдавал съм внимателно как се променя моето отношение към един човек, когато разбера случайно, че не е неизвестен и обикновен, както съм мислел, а е велик и известен. Просто все едно се изпълвам с газирана вода от нахлуващо вълнение!

И да ти кажа - не намирам нищо срамно в това!

Мисля, че това просто е най-дълбокият ни човешки стремеж към безсмъртие (усмивчица).

Защото славата и известността са единственият път за постигане на безсмъртие в наше време, като помислиш. Единствените начини, които все още не сме отхвърлили и не сме обезсмислили с рационализма си.

Така написах аз. И добавих още една електронна извинителна усмивчица заради целия тоя човешки омагьосващ рационализъм, който пречи на зрелите дами да си мечтаят разни розови неща – там, на север.

Пишете на Калин Терзийски на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти